mail@urok-ua.com

Тиждень математики в школі
Математичні ігри для 5 класу

Автор: вчитель математики, вчитель вищої категорії, вчитель-методист Назаренко Ольга Олександрівна

Однією  з  форм  позакласної  роботи  з  математики  є  інтелектуальна  гра. Вона  дає можливість задовольнити інтереси  та запити учнів, що виходять за межі навчальної  програми. Інтелектуальна гра направлена на розвиток пізнавального інтересу, тісно пов’язаного з навчальним процесом. Гра визиває у дітей жадобу пізнання, активізує їх діяльність і допомагає краще засвоїти навчальний матеріал, дає можливість усвідомити та пересвідчитися, що розвиток математики зумовлений самим життям.

Виходячи з цього можна виділити наступні цілі і завдання:

  • розвиток комунікативних здібностей в умовах ігрової ситуації;
  • прищеплення інтересу до придбань знань в різних сферах життя;
  • активізувати пізнавальну діяльність;
  • розширити кругозір;
  • підвищувати математичну культуру;
  • сприяти вихованню почуття колективізму, розвитку гармонійної життєво компетентної розумної особистості.

Обов’язковою умовою інтелектуальної гри є виявлення переможців, нагородження призами і дипломами. Це дає змогу і являється стимулом для подальшого вивчення предмету. Високу ефективність приносять ігри, якщо вони проводяться у системі.

Cтруктура проведення інтелектуального заняття

  • Організаційний етап
  • Конкурс «Таємничий  конверт»
  • Задача Ейнштейна

1.4.  Конкурси:

  • «Математичні терміни»
  • «Художник»
  • «Хто швидше»
  • «Знавці прислів’їв  та  приказок  з  числами»
  1. Заключний етап
    • Підбиття підсумків  гри
    • Нагородження учасників

У конкурсі беруть участь усі бажаючи учні 5-тих класів

Склад команд: по 7 учнів від кожного класу.

Склад журі: голова – вчитель математики, вчитель інформатики, учні старших класів.

Після закінчення інтелектуальної гри нагороджуються переможці та учасники змагання.

Завдання інтелектуального конкурсу складені з урахуванням вікових особливостей учнів.

Мета: сприяти формуванню творчого стилю розумової діяльності, соціальних та комунікативних компетентностей учнів шляхом колективної пошукової діяльності;

розвивати в школярів інтерес до вивчення математики, керуватися набутими знаннями у своїй життєвій практиці;

виховувати позитивні емоції від спілкування з математикою, уміння бачити цікаве, стимулювати учнів до творчих пошуків, сприяти підвищенню загальної культури.

Форма проведення: гра-змагання.

Місце проведення: кабінет математики

Обладнання: пам’ятка для журі, призи, математичні скриньки з літерами, конверти з запитаннями, «гаманці», мультимедійна установка, плакати з математичними висловами:

«Математика – це мова плюс міркування»

Р. Фейнман

«Серед усіх наук, що відкривають шлях до пізнання законів природи найвеличнішою є математика»

С. Ковалевська

– «Математика – гімнастика розуму»

О. Суворов

– Що є найбільшим у світі?

– Простір.

– Що є найсильнішим?

– Розум.

– Що є наймудрішим?

– Час.

– Що є найприємнішим?

– Досягти бажаного.

1-й ведучий:

Дорогі друзі, вітаємо вас на інтелектуально-розважальній грі, присвяченій цариці наук – математиці.

2-й ведучий:

Гра оголошується відкритою. Дозвольте представити вам членів журі…

1-й ведучий:

Дозвольте представити часників конкурсу  – учнів 5-А, 5-Б класів.

(Звучить музика із мультфільму « Маша і Ведмідь». На екрані з’являється Маша (із серії «Перша зустріч»)

2-й ведучий:

Маша в лісі заблукала до Ведмедя в дім попала.

Стала там хазяйнувати, все навколо розкидати.

Та математичні загадки Ведмедю задавати.

Ведмідь спершу розізлився та вже згодом веселився.

Пропонуємо і вам повеселитися разом з Машею та Ведмедем.

1-й ведучий:

Діти, допоможіть Ведмедю правильно відповісти на запитання Машеньки.

Кожне запитання оцінюється в один бал. Час відповіді на запитання – 3 хвилини.

2-й ведучий:

Отже, починаємо конкурс. (Кожна команда отримує конверт і письмово відповідає на запитання).

Конкурс « Таємничий конверт»

  1. Назвати найменше натуральне число.
  2. Цифра, що звучить, як команда.
  3. Ти, та я, та ми с тобою. Чи багато нас?
  4. Який місяць 2015 року буде мати 29 число?
  5. Виключи зайве слово: коло, число, площа, стіна.
  6. Скільки ребер у куба?
  7. У семи братів по одній сестричці. Скільки дітей у сім’ї?
  8. Скільки разів на рік стає сонце?
  9. До якого шестицифрового числа потрібно додати 1, щоб одержати семи цифрове число?
  10. Яке найбільше натуральне число?

( Після закінчення конкурсу журі підводить підсумки та оголошує результат).

1-й ведучий:

Слово надається журі. Звучить музика, на екрані з’являється Машенька із серії «Перший раз у перший клас».

2-й ведучий:

У школу Маша захотіла, за парту спритно вона сіла.

Клас Ведмідь облаштував і сам учителем він став.

Мусив добре потрудиться, щоб почала Маша учитись.

1-й ведучий:

Але Маша вередує, не пише, не читає, не рахує.

Ведмідь втрачає спокій вже, задачу Ейнштейна Маші задає.

2-й ведучий:

А. Ейнштейн придумав цю загадку в минулому столітті й думав, що 98 % жителів Землі будуть не в змозі її вирішити. Чи належите ви до 2 %  самих розумних людей планети?

1-й ведучий: Увага, задача на екрані.

Конкурс: Задача Ейнштейна

У гімназії навчається 100 учнів, з них 75 учнів вивчають німецьку мову, 85 учнів французьку, а 10 учнів не вивчають жодної з цих мов. Скільки учнів вивчають тільки французьку, а скільки тільки німецьку мову?.

2-й ведучий:

Час виконання задачі 3 хвилини, розв’язання оцінюється в 3 бали.

1-й ведучий: Слово учням…

2-й ведучий: Слово журі…

(Звучить музика. На екрані з’являється Машенька із серії «Гра в шахи»)

1-й ведучий:

Ведмідь з Тигром в шахи грав,

Машу тут він не чекав.

Але Маша тут, як тут,

З нею звісно, ж гамір, стук.

Стала вона з ними грати, всі партії вигравати.

Піднімає шум та сміх, вже замучила усіх,

Фіглі-міглі викидає і коробочки виймає.

У кожній із них по 15 літер. Ось коробочки,  в яких літери, підібрані Машенькою.

2-й ведучий:

Діти, допоможіть Ведмедю з Тигром. Складіть і озвучте якомога більше математичних термінів із запропонованих Машею літер. Час виконання 4 хвилини.

Конкурс: «Математичні терміни»

(15 літер – а, о, є, і, у, и, н, с, д, г, р, л, т, б, к)

1-й ведучий:

Слово надається журі.

(Звучить музика. На екрані з’являється Машенька із серії «Картина маслом»).

2-й ведучий:

Олівцями Маша запаслася і в клас швидко подалася.

Все навкруг розмалювала, бо художницею стала.

Радості було багато – просто кольорове  свято!

(На екрані з’являються різнокольорові геометричні фігури).

Конкурс: «Художник»

1-й ведучий:

За 3 хвилини вам необхідно намалювати Машеньку, використовуючи наступні геометричні фігури: коло, трикутник, квадрат, прямокутник.

2-й ведучий:

З кожної команди запрошується  по одному учаснику, які виконують малюнки на дошці. Максимальна оцінка 4 бали.

1-й ведучий:

Слово надається журі…

(Звучить музика. На екрані з’являється Маша із серії «Маша і Ведмідь на рибалці»)

2-й ведучий:

У школі Маша добре потрудилась і відпочити Маші захотілось,

Ведмідь довго не чекав, взяв Машу і до річки пострибав.

Щоби рибки наловити та ухички наварити,

Але й Маша довго не відпочивала, тож Ведмедя рахувати заставляла.

1-й ведучий:

Діти, допоможіть Ведмедю порахувати гроші, що в гаманцю, щоб Маша Ведмедя не діставала та відпочинок не зіпсувала.

Конкурс: «Хто швидше»

                     Товстий Товстий
5 13 26 4 5 26
7 10 15 25 20 16
гаманець гаманець

2-й ведучий: Слово журі…

(Звучить музика. На екрані з’являється Машенька із серії «Свято в лісі»)

1-й ведучий:

Незабаром в лісі свято.

У Ведмедя клопоту багато,

Щоб зустріти гарно свято потрібно добре попрацювати.

Ну а Маша, як завжди  – штучки, вигадки всілякі

Нібито й не буде свята.

Ведмідь просить допомогти, свято в лісі влаштувати.

2-й ведучий:

Вам необхідно допомогти Ведмедю і якомога більше назвати прислів’їв і приказок, в яких зустрічаються цифри. Кожне згадане вами прислів’я та приказка оцінюється в 2 бали.

Конкурс знавців прислів’їв та приказ з числами

1-й ведучий:

Слово журі…

2-й ведучий:

Усі ви добре потрудились,

Ведмедю ваші відповіді звичайно знадобились.

Вам Ведмідь уклін всім шле, разом з солодкими призами.

Слово для оголошення результатів гри надається журі.

1-й ведучий:

Вивчати математику продовжуйте  ви й далі.

Команда переможців…отримує медалі.

Команда…теж добре працювала,

Тому від переможця лиш трішечки відстала.

Але ви вправно вчились, як в школі, так і вдома.

На згадку про цю зустріч  отримайте дипломи.

2-й ведучий:

Гра була у нас цікава і знання у вас міцні,

В грі ви цій  не піддавались, тож дякую ,

Ви молодці.

1-й ведучий:

Ми з вами, сподіваюсь, зустрінемось не раз

На зустрічі Ви приходьте – завжди чекаємо на  Вас!

2-й ведучий:

До нових зустрічей.

СПИСОК ОПРАЦЬОВАНОЇ І ВИКОРИСТАНОЇ

  1. Інформаційний вісник  «Міжнародний математичний конкурс «Кенгуру», Львів, Каменяр, 2014.
  2. І.С. Маркова. Дидактичні ігри на уроках математики. Х., Основа, 2006.
  3. У світі математики, випуски 3, 4, 6, 9, 10. К., 1973.

Відгуки та пропозиції

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

3 коментарі

  1. Одним із засобів зацікавлення учнів математикою є добре продумана позакласна робота. Вона є однією з форм організації пізнавальної діяльності учнів різного віку, але разом з тим вимагає конкретних знань, ерудованості, широкої обізнаності з математичних дисциплін. Безумовно, математична гра створює умови для розвитку творчих та розумових здібностей, логічного мислення, підвищення рівня ерудиції школярів, виховання почуття колективізму та відповідальності. Ольга Олександрівна, розробка цікава, за що спасибі!

  2. Логічні задачі в поєднанні з улюбленою героїнею перетворюють змагання на справжнє свято ерудиції, кмітливості та радості. Гра дозволяє органічно поєднати навчальний процес з розвитком пізнавального інтересу, реалізуючи мету формування компетентної розумної особистості. Ольга Олександрівна скомпонувала конкурси таким чином, щоб учні з різним рівнем знань мали можливість продемонструвати в повній мірі всі свої можливості. Спасибі авторові за цікаву та творчу розробку.

  3. Проводячи даний захід можна перевірити знання дітей не лише з математики, а й з української літератури. Сподобався конкурс «Художник». Вдало підібрано мультфільми. Присутність Маші в такій інтелектуальній грі лише активізує змагання. Дякую!