Конспект з образотворчого мистецтва 5 клас ДПМ – гончарство. Опішнянський та Косівський розпис. Розпис тарілочки
Автор: Вчитель образотворчого мистецтва Хральченко Ольга Іванівна
На уроці учні знайомляться з ДПМ, а саме – гончарством. Діти підготували до уроку тарілочки, виконані в техніці папьє – маше. На уроці використовуються декілька інтерактивних ігор – “З’єднай поняття”, “Знайди зайвий предмет”, учні розгадують кросворди, переглядають слайди в яких демонструються різні приклади виконання гончарних виробів. Переглянувши слайди, прослухавши історію створення Опішнянської та Косівської кераміки та матеріал представлений вчителем, учні розписують свої тарілочки.
Тема: ДПМ – гончарство. Опішнянський та Косівський розпис. Розпис тарілочки.
Мета:
- поглибити знання про декоративно – ужиткове мистецтво;
- ознайомити учнів із народними промислами України на прикладі опішнянського та косівського розписів;
- удосконалювати вміння та навички виконувати елементи розпису та створювати власні сюжетні композиції; сприяти розвитку чуттєво – емоційного й естетичного сприйняття світу, асоціативно – образного мислення , цілісного бачення, уміння виділяти головне в явищах і формах; залучити учнів до системного пізнання, опанування мистецьких технік і прийомів як художньої основи для самовираження;
- виховувати інтерес до рідної культури, до національних традицій і народних ремесел, а також берегти та примножувати всі ці надбання українського народу.
Обладнання: для вчителя: Слайди «Чарівний світ кераміки України».
«Опішнянський та Косівський розпис». Керамічні вироби майстрів народного декоративно – ужиткового мистецтва, таблиці, малюнки із зображенням посуду.
для учнів: тарілочки виготовлені методом папьє – маше, акварель, гуаш, пензлики, посуд для води, серветки, палітра.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Техніка: акварель або гуаш.
Хід уроку:
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
Інтерактивна гра «З ‘єднай поняття»
- Спрощення форми
- Реальний предмет, який є основою стилізації
- Кілька мотивів поєднаних у композицію
- Геометричний, рослинний, тваринний
- Майстер, який виготовляє з глини різноманітний посуд та інші вироби
- стилізація
- мотив
- візерунок
- орнамент
- гончар
III. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Калина, тополя, верба, барвінок, васильки, мальви – це одвічні українські символи немеркнучого життя, якими опредмечували найдорожче, найсвятіше – любов до рідної землі, свого краю, до свогонароду.
Маючи такі прекрасні символи, народ зумів уберегти від забуття наші пісні й мову, нашу історію й родовідну пам’ять, наші народні звичаї і традиції, витвори неповторного народного ремесла: вишивання, ткацтво, в’язання і поряд з ними стоїть гончарство.
Вчитель пропонує учням за короткий проміжок часу пригадати види ДПМ (слайд № 1)
І це не випадково, адже в ньому – невичерпне джерело високоморальних почуттів і високохудожніх образів, до якого рано чи пізно припадає кожна людина.
Українці – дуже талановиті люди, вони завжди намагалися прикрасити своє житло, одяг, меблі, а також речі, якими користувалися в побуті. Із давніх – давен люди використовували цеглу, дерево, глину, щоб будувати собі житла, виготовляти меблі, іграшки, посуд. Глиняні вироби приваблюють своєю зручністю та гарною формою.
Людина по природі своїй, створіння допитливе, тому ймовірно, одного разу помітила, що шматок глини, випадково опинившись в багатті, затвердіває до міцності каменя. Це й стало поштовхом для подальшого бурхливого розвитку гончарства.
Учні розглядають зразки виробів з глини ( слайд № 2 – 10)
IV. Мотивація образотворчої діяльності учнів.
- Подумайте, де ми можемо побачити національні виробі з кераміки, глини, дерева?
- Чи використовуємо ми в сучасному побуті речі з цих матеріалів? Чому?
V. Повідомлення теми і мети уроку.
Ми переглянули деякий матеріал, з якого ви повинні зрозуміти, над чим ми будемо працювати на цьому уроці. З яким видом ДПМ ми будемо знайомитися? (слайд №11)
Отже сьогодні на уроці ви познайомитеся з новим видом декоративно – прикладного мистецтва – керамікою. Ми оздобимо приготовані вами тарілочки з папьє – маше візерунком, взаємопов’язуючи форму і декор.
VI. Вивчення нового матеріалу.
Що ж таке гончарство? Учні висловлюють свої припущення ( слайд № 12) Гончарство —виготовлення керамічних виробів з гончарної
глини: посуду, кахлів. іграшок, прикрас, сувенірів тощо. Давнє ремесло багатьох народів світу, в тому числі українське ремесло, господарська діяльність та мистецька культура українців.
А люди, які займаються цим видом мистецтва, називаються гончарами.
Що потрібно гончареві для його роботи? ( глина)
Глина – це «хліб» гончарної справи. Тому гончар добре знає свою справу.
А ще гончар не може обійтися без однієї речі.
– А без чого не може обійтися гончар, ви дізнаєтеся, розгадавши кросворд і склавши перші літери відгадок.
- Вироби, виліплені з глини і випалені у вогні.
- Як називається праця або окремий вид занять людей у старовину.
- Як у народі називають людей, які є справжні майстрами своєї справи?
- З землі робився, на кружалі вертівся, на вогні пікся, на базарі бував, людей годував. Як упав, то пропав, ніхто не згадав.
Горщик, кераміка, ремесло, умільці
Відповідь: Круг
Обертається гончарний круг. Під сильними, чутливими руками майстра з безформної маси глини народжується виріб (слайд № 13 – 18)
Як тільки вогонь завершить роботу гончаря, перетворить крихку глину на стійкій каменеподібний матеріал, починається розписування ( слайд №19 – 22)
Українські гончарі виробляли різноманітний посуд для приготування, зберігання й подачі на стіл тих чи інших страв (горшки, миски й полумиски, глечики, макітри, ринки, гладишки, тикви, барильця, довжанки, баньки, куманці), а також декоративний посуд, кахлі, черепицю, цеглу, дитячі іграшки тощо. Це зумовило виникнення значних осередків керамічного виробництва.
На Україні є два відомих керамічних центри це селища Опішня та Косів.
Опереджувальне завдання. Два учні підготували повідомлення про один з видів розпису.
Опішнянська кераміка (додаток 1), (слайди № 23 – 28)
Косівська кераміка (додаток 2), (слайди № 29-36)
Вироби цих гончарських центрів мали спільні риси, але водночас і локальні особливості
Робота в групах.
Учні об’єднуються в групи: «Опішнянська кераміка» та «Косівська кераміка»
Демонстрація таблиць, порівняння розписів Опішні та Косіва (слайд №37- 40) Додаток 3
VII. Практична діяльність учнів
Учні об’єднані в дві групи, кожна виконує свій розпис в залежності від тла (фону) їх тарілочки.
Послідовність виконання роботи
- Кожен учень має свою тарілку, виконану власноруч в техніці пап’є – маше і пофарбовану.
- За кольором виробу, учні повинні зрозуміти, який вид розпису вони будуть виконувати.
- Промалювати деталі розташування орнаменту.
- Виконання малюнку у кольорі:
- підібрати колір і тон для елементів орнаменту;
- виконати кольором елементи орнаменту;
- нанести контур кожного елемента орнаменту;
Діти працюють, вчитель нагадує про композиційний центр, про змішування кольорів. Кожному учню окремо дає консультацію правильного розташування орнаменту.
VII. Практична діяльність учнів
Учні об’єднані в дві групи, кожна виконує свій розпис в залежності від тла (фону) їх тарілочки.
Послідовність виконання роботи
- Кожен учень має свою тарілку, виконану власноруч в техніці пап’є – маше і пофарбовану.
- За кольором виробу, учні повинні зрозуміти, який вид розпису вони будуть виконувати.
- Промалювати деталі розташування орнаменту.
- Виконання малюнку у кольорі:
- підібрати колір і тон для елементів орнаменту;
- виконати кольором елементи орнаменту;
- нанести контур кожного елемента орнаменту;
Діти працюють, вчитель нагадує про композиційний центр, про змішування кольорів. Кожному учню окремо дає консультацію правильного розташування орнаменту.
VIII. Закріплення нових знань.
- З яким видом декоративно – ужиткового мистецтва ви познайомилися?
- Із якими гончарними промислами України ви познайомилися сьогодні на уроці?
- Які орнаменти використовують у опішнянському розписі?
- Яка кольорова гама в розписах косівської кераміки?
- Як називається майстер, який виготовляє керамічні вироби?
Гра «Знайди зайвий предмет» (слайд № 41)
ІX. Завершення уроку.
Підведення підсумків, оцінювання робіт, організація виставки дитячих робіт.
Додатки
Співуча,чутлива душа українського народу найяскравіше відбивається у мистецтві народного розпису.Ольга Іванівна зуміла зацікавити дітей ДПМ – гончарством та методикою розпису тарілочки.Урок дуже цікавий ,а навички,здобуті на уроці,згодяться дітям у майбутньому.Дякую
Ольга Іванівна, такий урок, безумовно заслуговує увагу. На уроці вчителем використовується ІКТ, здійснюється диференційований і індивідуальний підхід до учнів. За рахунок наочного матеріалу, цікавості, зміни завдань, доступності викладання нового матеріалу, незвичайної техніки малювання, на уроці була висока працездатність дітей. На жаль, відсутня сама презентація.