mail@urok-ua.com

Цикл уроків із зарубіжної літератури за трагедією В.Шекспіра “Ромео і Джульєтта”

Автор: вчитель зарубіжної літератури Анхім Зоя Володимирівна

Screenshot_6Цикл уроків різного типу із зарубіжної літератури за трагедією В.Шекспіра розроблений на основі чинної програми із використанням методів інтерактивного навчання


 

№1. Тема. Вільям Шекспір: життєвий і творчий шлях митця. Трагедія «Ромео і Джульєтта»

Мета. Ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом драматурга, поглибити знання про трагедію, з’ясувати значення понять «композиція», «драма», «конфлікт»; розвивати навички виразного читання, вміння вибирати з інформації головне, навички аналізу драматичного твору; формувати інтерес до творчості Шекспіра.

Тип уроку: вивчення біографії письменника.

Обладнання: портрет письменника, літературний диктант, таблиця «Періодизація творчості», роздрукована інформація про стратегію «Поміч».

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

1. Гронування:

Відродження

Сонет       розум     краса        гуманізм            Італія         Петрарка

  1. Коли Відродження прийшло в Англію?

ІІ. Оголошення теми. Мотивація.

  1. Виразне читання віршів про В. Шекспіра, підготовлених учнями:

– Джон Мільтон «Шекспір»

–  М. Бажан «У Страдфорді-на-Ейвоні»

– Ліна Костенко

  1. 2. Визначення завдань уроку.

ІІІ. Формування нових знань, умінь та навичок.

  1. 1. Ознайомлення із стратегією «Поміч» (роздрукована інформація на картках).
«V»

Це я знаю

«+»

Нова інформація

«-«

Суперечить тому, що я знаю

«?»

Це мене дивує

       

 

  1. Робота з підручником. Опрацьовуючи статтю про письменника, розмістити отримані відомості в таблицю стратегії.

3. Повідомлення учнів «Дитинство і юність драматурга», «У пошуках долі: Лондон, театр». Завдання слухачам: Доповнити таблицю новою інформацією.

  1. Робота з таблицею «Періодизація творчості Шекспіра» (додаток 1)
  2. Словникова робота: «драма», «конфлікт», «композиція».

6. Бесіда:

– Які ознаки трагедії як драматичного твору?

– Де і коли виник цей жанр»

– Яку трагедію вивчали вже? Доведіть, цей твір саме такого жанру.

7. «Заочна екскурсія»: а зараз наші гіди перенесуть нас до містечка, де відбувалися події однієї з найвідоміших трагедій В. Шекспіра – Верони, що в Італії (виступ учнів з повідомленнями про визначні місця сучасної Верони, додаток 2).

8. Робота в парах (з картками) на первісне сприйняття твору.

 №1

Назвіть головних дійових осіб трагедії «Ромео і Джульєтта».

 

№2

Які ваші перші враження від твору?

 

№3

Визначте основну тему твору.

 

  №4

У чому полягає конфлікт п’єси?

 

№5

Які проблеми порушує у своїй трагедії автор?

 

№6

Чому Шекспір починає свою п’єсу з хору та прологу? Де ми вже зустрічали подібне?

 

IV. Закріплення вивченого.

Літературний диктант (додаток 3) із взаємоперевіркою.

V. Домашнє завдання:

Підготувати запитання по життєпису В. Шекспіра, читати трагедію.

   Додаток 1

Таблиця «Періодизація творчості В. Шекспіра»

період  Художні особливості Основні жанри
«оптимістичний»

1590-1600рр.

Життєстверджувальний пафос; відтворення життя в усіх його проявах і формах художнього змалювання; перевага тем кохання, дружби, краси, перемоги сил добра Поеми, сонети, комедії («Сон літньої ночі»1595, «Віндзорські жартівниці»1597, «Дванадцята ніч»1600), «оптимістична» трагедія «Ромео і Джульєтта» 1595.
«Песимістичний»

1601-1608

Песимістичний пафос, зображення трагічності людського життя; змалювання непоборних суперечностей та конфліктів; зосередженість на визначальних проблемах світоустрою і життя суспільства

 

Трагедії ( «Гамлет»1601, «Отелло»1604, «Король Лір» 1605, «Макбет» 1606…)
«Романтичний»

1609-1612

Втрата інтересу до загальних проблем; відхід від реалістичного зображення дійсності; використання казково-фантастичних елементів Драми( «Цимбелін»1610,

«Зимова казка» 1611, «Буря» 1612)

Додаток 2

«Заочна екскурсія Вероною»

(Звучить музика з балету С. Прокоф’єва «Ромео і Джульєтта»)

Учень1-й .У Верону краще приїздити молодим, бо це — місто справжнього паломництва закоханих з усіх кінців світу: «місто Джульєтти». На вулиці Пьяцца деі Сіньйорі завжди багато веронців і туристів. Чи то спека, чи то йде дощ, молодь товпиться біля бу­динку XV століття — Лоджії дель Консильйо. Цю спо­руду усіма визнано за «будинок Джульєтти». Саме тут збираються закохані, промовляють слова любові та залишають пам’ять про себе: на стіні Лоджії май­же всіма мовами світу накреслені палкі признання і клятви про вічне кохання.

Учень 2-й. Біля балкону, де «жила» шекспірівська героїня, стоїть і статуя — бронзова Джульєтта, що приклала ліву руку до грудей. Ця статуя відполірована багатьма прихильниками кохання: адже кожному хо­четься доторкнутися до, хай і бронзової, Джульєтти. Бажаючі можуть пройти навіть у кімнату, де жила ге­роїня: це просторе помешкання з виходом до балкону, на бильцях Лоджії — напівзасохлий тюльпан. З правої сторони від балкону розташований ресторан «Тераса Джульєтти», ліворуч — кондитерська «Будинок Джульєтти». До кави вам обов’язково запропонують пакетик цукру із зображенням сцени з трагедії про обійми на балконі. Якщо бажаєте, можете скуштувати двокольорову цукерку-карамель «Поцілунки Ромео і Джульєтти».

Учень 3-й. Є у Вероні і гробниця Джульєтти, до якої слід йти повз набережної Лунгадідже деі Капулетті, а це — досить далеко від центру міста. На дворі, біля гробниці — бюст Шекспіра. Кам’яними східцями можна спуститися до склепу, де під зведеннями стоїть відкритий кам’яний саркофаг, усіяний квітами — свіжи­ми і вже зів’ялими. У невелику стінну нішу з колонками можна опустити послання з побажанням чи признан­ням. Веронці і туристи вірять, що їх найщиріші бажання здійсняються.

Учень 4-й. Будинок Ромео на віа Арке Скаліджері не є місцем поклоніння. У ньому зараз розташовано заклад, де продають вино. Звідси — три хвилини до Лоджії Джульєтти. А взагалі-то Веро­на багатіє саме завдяки туристам, які бажають купи­ти собі напам’ять якийсь сувенір із зображенням шекспірівських героїв. От і виробляють у місті су­венірні цукерки, ковдри, хустинки, рушники зі сценами з трагедії. П’ять днів дії п’єси увічнили і драматурга, і його персонажів, і місто Верону, у якому сам автор ніколи не бував.

Додаток 3 

Літературний диктант

  1. Коли, за переказами, народився В.Шекспір?
  2. Де здобував освіту?
  3. Де захопився театром?
  4. Куди відправився у пошуках кращої долі?
  5. Як складалася театральна кар’єра?
  6. Театр Шекспіра.
  7. Скільки п’єс написав?
  8. На скільки періодів поділяється драматургічна творчість?
  9. В якому жанрі писав вірші?
  10. Який жанр п’єси «Ромео і Джульєтта»?
  11. До якого періоду творчості вона належить?
  12. Парадокс життя В. Шекспі

№2 Тема : Історія створення трагедії. Конфлікт справжнього почуття і забобонів.

Мета : Допомогти учням зрозуміти зміст трагедії, поглиблювати навички аналізу образів п’єси, навчати вдумливому і уважному читанню, розвивати акторські здібності, вміння ставити запитання, творчу уяву, вміння відстоювати свою точку зору, виховувати повагу до людських почуттів.

Тип уроку : урок аналізу художнього твору.

Обладнання : схема «Історія створення п’єси», тексти трагедії.

 ХІД  УРОКУ

І.  Актуалізація опорних знань

  1. 1. Взаємоопитування «Ти – мені», я – тобі»: «В.Шекспір».
  2. Дати визначення понять «трагедія», «конфлікт».

ІІ.  Оголошення теми. Мотивація.

Йоганн Вольфганг Гете: “Найоригінальніші письменники нового часу оригінальні не тому, що вони підносять нам щось нове, а тому, що вони вміють говорити про речі так, ніби це ніколи не було сказано раніше.” Про музикантів говорять, що всі вони мають у своєму творчому арсеналі п`ять ліній нотного стану та сім нот, але далеко не всі є Моцартами та Бетховенами. Секрет полягає в тому, що тільки геній знає, як і в якому порядку, з якою метою поєднати ці “ноти”, щоб вони перетворилися на шедевр. Вдалим є і сценічний варіант вирішення сюжету “Ромео і Джульєтти”, оскільки глядач є співпричетним до розвитку дії і співпереживає усьому, що відбувається в п`єсі.

ІІІ.  Основна частина уроку.

  1. Робота зі схемою «Історія створення п’єси».
    «Ромео і Джульєтта»

1995 рік

Легенда про Пірама і Фієсту (Греція)

 

Італія ХІУст.                                                                 Англія ХУІст

Монтеккі  і Капулетті                                          балада  «Трагедія Дугласів»

Новела Матео Бандеро                                          Ланкастери і Йорки

поема Артура Брука (1562)

Живопис – Шмарінов

Музика – Берліоз – драматична симфонія

Гуно – опери

Прокоф’єв  – балет

  1. Евристична бесіда для розкриття основного конфлікту твору:

– Визначте коло дійових осіб твору.

“Дійові особи”

  1. Веронська влада.
  2. Веронська знать.

— Яка важлива інформація вже тут міститься? (Ворогуючі сім’ї)

  1. Ченці.

— Чому вони серед дійових осіб займають місце між дворянами і слугами?

(За доби Відродження релігія та ченці як її провідники втратили головну роль у суспільстві. Панівною стала світська влада. Ченці змішалися з іншими верствами населення. І Шекспір у дусі Ренесансу вирішує художнє створення образу слуг Господніх. (особливо брат Лоренцо)

  1. Слуги.
  2. Жінки.

— Чому серед дійових осіб жінки на останньому місці?

(Відображення особливостей часу: роль жінки мізерна. З нею ніхто не рахується. Пригадайте середньовічне ставлення церкви до жінки як до диявольського поріддя. Шекспір відкидає такий погляд на жінку і робить юну Джульєтту головною героїнею свого твору, виносить її ім’я у заголовок, ставить на один щабель з чоловіком. Але у театрі ролі жінок ще до 1660 року виконували молоді актори. Першою актрисою була виконавиця ролі Дездемони у трагедії Шекспіра “Отелло”.)

  • Яку композицію п’єси визначає автор?

Пролог

Дія І — 5 сцен.

Дія ІІ — пролог — 6 сцен.

Дія ІІІ — 5 сцен.

Дія ІV — 4 сцени.

Дія V — 3 сцени.

  • Як ми вже відзначили раніше, сюжет трагедії Шекспіра “Ромео і Джульєтта” є запозиченням. Чи можна у такому разі відмовити Шекспіру в оригінальності? Що такого він зробив, що ні поема Артура Брука, ні новела Матео Банделло не відомі широкому колу читачів, а є предметом досліджень лише спеціалістів, у той час як трагедія Шекспіра “Ромео і Джульєтта” переживає віки?
  • Що, по-вашому, цікавило глядачів шекспірівських часів у зарані відомих сюжетах? (Саме принцип подачі сюжету, поєднання елементів. Глядача цікавило, як саме цей автор вирішує давно відомі сюжети, які новації для цього використовує.)
  • Як ви гадаєте, чи існує зв`язок між фіналом і початком трагедії “Ромео і Джульєтта”? Як ця композиційна особливість пов`язана зі специфікою тогочасного театрального мистецтва? Яка роль прологу?

(Останні рядки трагедії перегукуються з прологом твору. Пролог подається як вихід хору. Це своєрідна данина ренесансної драматургії античній трагедії. Пригадайте будову трагедій Есхіла і Софокла. Але хор виконує у Шекспіра іншу роль — у загальних виразах у стислій формі подається весь сюжет трагедії. Навіть якщо глядач ще не знайомий до початку сценічної постанови з сюжетною лінією, то після виступу хору у пролозі він у загальних рисах вже знатиме, на що очікувати під час вистави.)

  • Яка головна інформація міститься у “Пролозі”?

(Виділяються основні конфлікти трагедії, визначається художній простір твору та основні дійові особи.)

На основі дослідження “Прологу” колективно складається опорно-смислова схема “Основні конфлікти трагедії В. Шекспіра “Ромео і Джульєтта”.

І конфлікт:  Монтеккі  —-    Капулетті === Ворожнеча/Забобони

ІІ конфлікт:   Діти з їхнім коханням ==== Батьки з їхньою ворожнечею/забобонами

  • Чи розкривається у “Пролозі” сутність цього конфлікту? (Ні, тільки визначається.)
  • Як ви гадаєте, який із них основний? Який пов`язаний з фіналом твору і жанром трагедії? (Другий. Він є передумовою кільцевої композиції. Від прологу коло замикається у фіналі. Почавши з прологу, виходимо на з`ясування причин трагічного кінця твору.)

ІУ.  Рефлексія

Дослідницька робота (колективно): Визначте за текстом трагедії “Ромео і Джульєтта”, які сюжетні фрагменти відповідають прологу, зав`язці, розвитку дії, перипетії, кульмінації та розв`язці, епілогу. В якій композиційній частині твору основні конфлікти набувають абсолютної невирішуваності? Чи залишаються вони такими до кінця п`єси? Чому? Як це пов`язано з авторським задумом трагедії В. Шекспіра “Ромео і Джульєтта”?

(Пролог — вихід хору зі стислим повідомленням сюжетної лінії трагедії та позначенням конфліктів, які розвиватимуть дію.

Зав`язка — ми вже відзначали, що істинна зав`язка трагедії “Ромео і Джульєтта” відбувається лише у сцені на балу у домі Капулетті, коли зустрічаються Ромео і Джульєтта і між ними спалахує кохання.

Розвиток дії — від почуття, що так несподівано охопило юних Ромео і Джульєтту, розвиток дії проходить сцени їхнього вечірнього побачення, що закріплює їхнє рішення бути разом; таємного одруження; сутички між Тібальтом і Меркуціо і загибель Меркуціо; втручання у сварку Ромео, і вже від його руки гине Тібальт; за цим відбувається вигнання Ромео до Мантуї, а у Вероні готуються до весілля Джульєтти з Парісом.

Перипетії (драматичні події з несподіваним результатом, які різко змінюють очікуваний хід дії) — у трагедії Шекспіра перипетіями можна вважати зустріч і раптове кохання Ромео до Джульєтти, адже він ішов на бал у дім Капулетті, щоб зустріти Розаліну. Зустріч і почуття до Джульєтти — несподіванка, яка різко міняє життя героїв, а відтак розвиток драматичної дії. Низкою перипетій є останні епізоди п`єси — замість щасливого закінчення, яке так ретельно готував брат Лоренцо, через низку непорозумінь (Бенволіо прибуває до Мантуї зі звісткою про “смерть” Джульєтти раніше від посланця брата Лора, Ромео, думаючи, що Джульєтта мертва, випиває отруту і таке інше) сталася трагедія.

Кульмінація — момент дії, коли конфлікт сягає найбільшого загострення, а характери персонажів розкриваються найяскравіше — під тиском батьків, які наполягають на шлюбі Джульєтти з Парісом, героїня зважується на не зовсім безпечний план брата Лоренцо. Вже саме рішення Джульєтти випити снодійне і стати “удаваною померлою”, коли про це майже ніхто не знає, наближує розв`язку і розкриває силу характеру Джульєтти.

Розв`язка — нею у трагедії стає подвійна смерть головних героїв. Конфлікти доведено до останнього етапу, вони залишаються невирішеними. Їхню смерть супроводжує ще низка смертей.

Епілог (або кінцівка) — фінальний елемент твору, що слідує за розв`язкою. У “Ромео і Джульєтті” це сцена примирення двох родин над тілами мертвих закоханих. У більш вузькому значенні кінцівкою трагедії можна вважати репліку князя, що ніби підбиває підсумок історії, про яку йшлося у творі:

Не визирає сонце з-поза хмар…

Похмурий мир приніс світанок вам.

Ходім звідсіль. Все треба з`ясувати.

Ще доведеться вирішити нам,

Кого помилувать, кого скарати…

Сумніших оповідей не знайдете,

Ніж про любов Ромео і Джульєтти.

У.  Домашнє завдання

Написати лист герою чи від імені героя; виписати висловлювання героїв про кохання.   Індивідуальні завдання – інсценізація, підібрати поезії про кохання.

№3 Тема: Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив на людську особистість.

Мета: Розкрити ідейно-художній зміст п’єси, показати її морально-філософське значення, прослідкувати зміни у характері героїв під впливом кохання, розвивати творчі здібності учнів, уміння формувати свої думки, виховувати повагу до людських почуттів.

Тип уроку : урок – освідчення.

Обладнання: таблиця «Ставлення героїв до кохання».

«І  зі злоби любов єдина встала»

В.Шекспір

 ХІД  УРОКУ

І.  Підготовка до сприйняття теми. Оголошення теми.

  1. Поетичний калейдоскоп. Читання поезії про кохання.
  2. «Мікрофон» : «Справжнє кохання – яке воно?»
  3. Зачитування листів (за бажанням учнів).

ІІ.  Оголошення теми. Мотивація. Визначення завдань уроку:

  • розглянути як змальовується у трагедії справжнє кохання, як воно впливає на становлення і розвиток людської особистості;
  • яким є світ зла у творі;
  • визначити головні ідеї п’єси.

ІІІ.  Основна частина уроку.

  1. Слово вчителя. Кохання – найсвітліше почуття, яке осяває життєвий шлях людини яскравим світлом, дає сили, живить розум, дарує крила. Вічною темою, наскрізною ниткою проходить воно крізь літературу і мистецтво всіх епох, митці яких намагалися розгадати його дивну таємницю. І кожного разу воно неповторне, єдине, чаруюче, але завжди чисте, прекрасне.      Для героїв трагедії Шекспіра кохання – це спалах, який зайнявшись   вогнем, спопелив життя юних закоханих, але дав крила їхнім душам, возвеличив їх над світом.
  2. Складання сенкану : хлопці –«Джульєтта», дівчата – «Ромео».
  3. Рольова гра «Розкажи від імені Ромео про його життя до знайомства з Джульєттою».
  1. Усне малювання «Ось він який» (образ Ромео, посилаючись на «його розповідь» і ставлення до нього інших персонажів).
  2. Симулятивна гра «Інтерв’ю з Джульєттою»: клас дає запитання: Чим привабив Ромео? Які були інтереси до зустрічі з ним? Як тебе змінило кохання?
  3. Бесіда: Знайдіть у тексті слова, що підтверджують закоханість Ромео в незнайомку на балу? Проаналізуйте розмову під час танцю. Коли і за яких обставин дізнаються, що належить до ворогуючих родин? Яка їх реакція? Підтвердіть текстом. Чи це зупинило їх?
  4. Читання в ролях «Сцени біля балкона».
  5. Диспут. Як ви розцінюєте поведінку Джульєтти, що вона першою відкрила свої почуття? Чи це пристойно для дівчини її кола?
  6. Дослідницька робота. Якими засобами розкривається внутрішній світ героїв? В чому особливість синтаксичної побудови реплік героїв?
  7. Складання таблиці (за домашнім завданням): «Ставлення героїв п’єси до кохання». (додаток № 1).
  8. Бесіда: Для кого з них кохання найважливіше? Чи впливає воно на характер героїв? Коли відбувається освідчення Ромео і Джульєтти?
  9. Виразне читання уривка «Звертання Джульєтти до ночі…»

«Мозковий штурм». Поясніть слова героїні «Любов сліпа і через те їй ніч найбільш пасує..»

  1. Бесіда (продовження): – Хто і чому допомагає закоханим? Визначте роль Джульєттиної мамки і брата Лоренцо у динаміці стосунків і почуття Ромео і Джульєтти. (Мамка самовіддано любить Джульєтту, вона її найкраще знає, бажає щастя й готова на все заради своєї улюблениці. Вона – опора головній героїні у найтяжчі хвилини, втілення народного гуманізму, незмінної життєрадісності.

Одним із найбільш цікавих і важливих образів у трагедії “Ромео і Джульєтта” є образ ченця Лоренцо. У його ставленні до життя, до людей немає нічого від фанатичної релігійності. Брат Лоренцо по-справжньому людяний і мудрий, мислить як гуманіст. Його думки і світоглядні позиції як людини Відродження втілені у монолозі зі сцени другої дії ІІ та у стосунках з Ромео і Джульєттою. Він вивчає природу, її закони, і, виходячи з них, судить про стосунки між людьми та їхні вчинки. Брат Лоренцо стає на захист почуття закоханих і найглибше розуміє всю невиправданість їхньої загибелі.)

Доведіть, що не тільки почуття Ромео і Джульєтти, а й самі образи закоханих постають у динаміці.

(Кохання стає найважливішим і наймудрішим учителем для Ромео і Джульєтти. Завдяки йому вони за неповний тиждень проходять шлях від юності до зрілості, від абсолютної залежності від волі батьків до абсолютної свободи вибору і вчинку. Наївна, молодесенька Джульєтта, яка тільки ввійшла у пору свого 14-ліття, яка звикла в усьому спиратись на точку зору свого оточення, покохавши Ромео, перетворюється на зрілу, енергійну жінку, мудру в своєму почутті, активну в боротьбі за щастя і ладну скоріше вмерти, ніж відмовитися від Ромео. Меланхолійний, непостійний у своїх почуттях Ромео, мрійник і гульвіса, пізнавши справжні почуття, готовий на все заради кохання і коханої. Переживаючи велич любові до Джульєтти й муки провини за те, що не вберіг її, він, не вагаючись, приймає смерть.)

— Порівняйте кохання Ромео і Джульєтти з лицарським середньовічним культом кохання до Прекрасної дами. Доведіть, що почуття героїв Шекспірової трагедії відповідають вже ідеалам кохання доби Ренесансу.

(Наводимо думки літературознавця Б. Шалагінова. Науковець вважає, що “Шекспір розкриває вищість природної сутності людини через найприродніше почуття — кохання. В середні віки знали високе, лицарське кохання, яке оспівували в альбах і канцонах, у віршованих романах; і низьке, грубе кохання, про яке розповідали в анекдотах і фарсах. Лицарське кохання було пов`язане з культом Богоматері. Дама була сюзереном, а лицар — васалом. Основні риси ренесансного кохання такі: офіційний статус закоханих не відіграє ніякої ролі; лицар і його дама стають просто закоханими, між ними встановлюються рівноправні стосунки. Кохання гармонізується: жінка спускається на землю з царства духовного ідеалу, але піднімається з царства грішної плоті (низу); встановлюється гармонія духовного прагнення і фізичного потягу; Ренесанс не цурається еротики. Нарешті, це кохання бурхливе, пристрасне. Воно спонукає закоханих до активних дій… Можна додати, що оскільки в коханні виражається пафос звільнення людини від старих догм, то нерідко тема кохання об`єднується з темою ренесансного сміху; кохання — це найулюбленіша тема комедій (не тільки у Шекспіра).

  1. Слово вчителя. В “Ромео і Джульєтті” тема кохання розкривається за допомогою трьох сюжетних ліній, які зіставляються між собою. Шекспір любить дублювати основну ідею, щоб привернути до неї увагу глядачів:
  • Ромео закоханий у Розаліну (яку у творі ми не бачимо). Кохання Ромео зображується у дусі любовної знемоги Петрарки. Юнак закохується в образ своєї дами, вона для нього недосяжний ідеал. Він прагне усамітнитися, щоб ніхто не заважав йому мріяти про неї. Він звертається до неї з монологами, які навіть за формою нагадують нам сонети Петрарки. Основний пафос його кохання — меланхолія. Ця лінія немає свого сюжетного розвитку.
  • юний граф Паріс сватається до Джульєтти, а вона дає згоду(1-й дія). Лінія кохання Паріса проходить через усю трагедію і уривається тільки зі смертю графа на могилі Джульєтти. В коханні Паріса домінує не ідеалізація і не пристрасність та чуттєвість; його почуття врівноважене і у своїх глибинах ґрунтується на раціональному. Порівнюючи кохання і дружбу, він в дусі Платона віддає перевагу дружбі.
  • кохання Ромео і Джульєтти розкривається як ренесансне (Шалагінов Б.Б. Зарубіжна література: Від античності до початку ХІХст.)
  1. Рольова гра. Від імені брата Лоренцо розповісти як складеться доля закоханих.
  2. Усне малювання. «Світ , який убив кохання».
  3. Виразне читання фіналу п’єси від слів князя «Цей лист підтверджує слова ченця» до кінця.

ІІІ.  Рефлексія

  1. Поясніть епіграф уроку.
  2. Творча робота.

Скласти психологічний портрет героя через знакову систему імені

Довірлива                                 Рішучий

Життєрадісна                           Образливий

Упевнена                                  Мрійливий

Любляча                                   Енергійний

Ь                                                Оптиміст

занепокоЄна

Тактовна

Таємнича

Активна

  1. Проблемне запитання: Які історії великого кохання, відтворені людською фантазією, можна, повашому, поставити поруч з історією Ромео і Джульєтти? (Історія кохання Ромео і Джульєтти за своєю силою і відданістю співзвучна античному міфу про Філімона та Бавкиду, середньовічній легенді про Трістана та Ізольду, Дантовій історії Паоло та Франчески. Проте названі нами твори відображають головним чином саме кохання героїв, зосереджені на їхній долі і по суті є чужими оточуючому героїв світові. В “Ромео і Джульєтті” запеклі вороги Монтеккі й Капулетті над могилою дітей миряться між собою. Це породжує надію, що світ може стати кращим, життя — розумнішим, прихильнішим до людини.)

ІУ.  Домашнє завдання.

Охарактеризувати зміни, які відбулися з героями під впливом високих почуттів, виразно читати комічні епізоди твору.

                                                                       Додаток № 1

Таблиця «Ставлення героїв трагедії до кохання»

Герої Цитати з твору
 Бенволіо

 

 

 

Ромео (до зустрічі з Джульєттою)

 

 

Меркурціо

 

 

Ромео І зустріч

 

Лор

 

 

Джульєтта

 

 

 

Ромео

«Кохання чарівне на вигляд, насправді ж – деспотичне і жорстоке»;

«Сліпе кохання манівцями веде примхливо і керує нами»;

 

«Страшна ненависть, та любов страшніша»;

«Любов – це дим, що в’ється від зітхання»

Безумство мудре – ось що є любов. Воно отруює й зцілює кров».

 

«Ми витягнем тебе з того багна, Ах , вибач, я хотів сказати – з любові».

 

«Кохання може все і все здолає»

 

«Коханці пройдуться по павутинці, яка літає літом у повітрі, і не впадуть»

 

«Любов багата ділом – не словами, – й пишається собою без прикрас… Але моя любов така велика й так зросла безмежно, що я злічить не можу й половини її скарбів…»

 

«Яке ж солодке й справді те кохання, якщо лиш тінь твоя – велике щастя»

 

№4 Тема:  Проблема життя і смерті. «Світлий трагізм» фіналу трагедії.

Мета: З’ясувати  основну проблему твору, роль комічних сцен у трагедії, «оптимізм» п’єси, поглиблювати навички аналізу художніх образів, узагальнити вивчений матеріал, розвивати мовлення, виховувати гуманізм у стосунках.

Тип уроку : урок – дослідження

Обладнання: картки для лабораторної роботи.

ХІД  УРОКУ

І.   Актуалізація опорних знань

1. «Мікрофон»: «Чим стало кохання для Ромео і Джульєтти ?»

  1. Створення «інформаційного грона».

             Screenshot_7 

ІІ.  Оголошення теми уроку. Мотивація.

У житті людини завжди поруч, як нероздільні друзі крокують сум і радість, краса й потворність, любов і ненависть. Так і нероздільне саме життя і смерть – два полюси, червоне і чорне, приємне і болюче, солодке і гірке. Таких два полюси зобразив у своїй трагедії і Шекспір. Тільки що переважило – ми й спробуємо й у цьому розібратися. Чому в трагедії так багато комічних епізодів та комічних персонажів? Чому, незважаючи на велику кількість смертей, на загибель головних героїв  фінал трагедії  називають «світлим», «оптимістичним»?

ІІІ.  Основна частина уроку.

  1. Бесіда:

Що в літературі називають комічним?

Яка роль гумору в художній літературі?

В яких художніх творах ви зустрічалися з космічним?

Які знаєте гумористичні твори ?

  1. Виразне читання підібраних учнями епізодів :
  • Меркуціо і закоханий Ромео
  • Меркуціо про любов
  • Суперечка мамки  і П’єтро.
  1. Робота в групах. Характеристика комічних образів: «Мамка», «Меркуціо», «П’єтро», «Слуги».
  2. Мозковий штурм. Для чого автор використовує гумор у трагедії?
  3. Слово вчителя. Дійсно, гумор допомагає пом’якшити трагізм, утвердити оптимізм п’єси. Так, як і фінал трагедії.
  4. Проблемні завдання:
    • Які персонажі п’єси, окрім Ромео і Джульєтти, вплинули на фінал трагедії , змінили позиції ворогуючих сімей? Охарактеризувати їх роль у долі головних героїв.
    • У чому ж полягає «оптимізм» трагедії?

Та незважаючи на трагічний кінець твору сприймають її як “світлу трагедію”. Поясніть, у чому ви бачите оптимістичність звучання “Ромео і Джульєтти”. (Незважаючи на те, що прекрасні юні закохані загинули, ставши невинними жертвами давньої, майже безпричинної ворожнечі двох багатих веронських родин, навряд чи можна стверджувати, що їхня загибель (а отже до певної міри й життя) були марні. “Ромео і Джульєтта” — не лише трагічний урок, але й приклад для наслідування у тій площині, де трагедія звучить як гімн коханню, стає ствердженням його непереможності. Кохання є дужчим за смерть, щоправда, воно її не долає, але й не скоряється їй.)

  1. Проблемні завдання (робота в групах).
                           №   1

Як ви думаєте, чому автор не примирив родини Монтеккі і Капулетті за життя дітей, а зробив це лише після їхньої загибелі?

 
                               №  2

 

Яке значення має саме такий фінал?

 

                               №  3

 

Який основний пафос твору ?

  1. Узагальнення відповідей учнів у схемі .

Screenshot_8
ІУ.  Рефлексія

Лабораторна робота в парах (за картками):

  1. Доведіть , що Ромео і Джульєтта» В.Шекспіра – трагедія.
  2. Новаторство В.Шекспіра.
  3. Знайдіть і визначте роль випадковостей у трагедії.
  4. Ідеї Відродження у трагедії. Брат Лоренцо – носій цих ідей.
  5. Знайдіть афоризми у трагедії В.Шекспіра.
  6. За змістом трагедії доведіть думку, що лише в активних діях виявляється людина.
  7. Поясніть на прикладі трагедії афоризм А.Сент-Екзюпері «Найголовнішого очима не побачиш».

У.  Домашнє завдання

  • підготувати висловлювання щодо свого ставлення до проблеми кохання;
  • вибрати з твору вислови, що найбільш до вподоби.

№5 Тема: РЗМ. Ще раз про «Ромео і Джульєтту». Твір-роздум на морально-етичну тему за трагедією В.Шекспіра «Любов багата ділом…».

Мета: Узагальнити вивчене за трагедією  Шекспіра, перевірити рівень засвоєння матеріалу, розвивати зв’язне мовлення, виховувати любов до театру.

Тип уроку: урок розвитку мовлення.

Обладнання: картки з кросвордами, головоломками, листки з запитаннями для  «Каруселі».

 ХІД  УРОКУ

І.  Оголошення теми. Мотивація

«Весь світ – театр, де всі чоловіки й  жінки – актори. Тут кожному приписаний свій вихід, і не одну з них кожне грає роль» – афористичний вислів Шекспіра, який розриває суть нашого життя, стане актуальним і на нашому уроці, побудованому у вигляді драматичного твору. Отож, на сцену, друзі! Пролог зіграно.

ІІ.  Дія І. Основна частина уроку.

                   Сцена 1

Літературний диктант   

  1. Твір В.Шекспіра «Ромео і Джульєтта» за жанром….
  2. Головна тема трагедії –
  3. Юні закохані гинуть через…
  4. Смерть героїв веде до…
  5. Особливістю трагедії В. Шекспіра є….
  6. Події трагедії відбуваються в …
  7. Ромео, побачивши Джульєтту вперше на балу, помітив в ній незвичайне. Що саме?
  8. На українську мову твір перекладали…
  9. Хто каже ці слова і чому?

Лише ім’я твоє – мій ворог лютий:

А ти – це ти, а зовсім не Монтеккі.

  1. Про яку біду і чий шлюб говориться:

Ах, знаю про твою біду,

Що діяти – я ради сам не дам…

Я чув, що мусиш ти в четвер, вінчатись

І шлюб відкласти неможливо.

  1. Чиї це слова? Про що вони свідчать?

Коли ж рятунку жодного нема,

Я заподію смерть собі сама.

  1. Кому належать ці слова? Поясніть їх:

Безумство мудре – це любов:

Воно отруює і зцілює кров !

                     Сцена 2

«2. «Карусель». Опираючись на текст трагедії, дайте відповідь на запитання, записані на окремих листках. Свої відповіді загортайте, тоді передавайте лист однокласнику з іншої групи.

Опитувальник  № 1

– Яке воно кохання ? (підберіть епітети до слова)

Опитувальник  № 2

– Що може справжнє кохання?

   Опитувальник  № 3

– Змалюйте кохання метафорично.

Опитувальник  № 4

– Які асоціації викликає у вас слово «кохання»?

  1. Узагальнення відповідей груп. Творча робота. Виконати завдання на картках, використовуючи відповіді з «каруселі»:
                                   № 1

Скласти  сенкан  «кохання».

 

                                   № 2

Скласти схему – гроно «Кохання у трагедії  Шекспіра»

 

                                  № 3

Вільне письмо на тему « Що дає кохання людині»

Сцена 3

Вікторина «Уважний читач» 

  1. Ім’я дівчини, яку кохав Ромео до зустрічі з Джульєттою?
  2. Хто перший загинув від рук Ромео?
  3. Коли мало відбутися весілля Парісом?
  4. В якому місті був у вигнанні Ромео?
  5. Вірний слуга Ромео.
  6. Де бере отруту Ромео?
  7. Що дарує Джульєтті Ромео перед від’їздом?
  8. Де бере кинджал Джульєтта?

Кросворд

Screenshot_9

  1. Комічний персонаж, друг Ромео, іронічно ставиться до кохання.
  2. Місто, де відбувається події твору.
  3. Риса характеру Ромео, яка прославила його на всю Верону.
  4. Помічниця Джульєтти у сердечних справах.
  5. Учений гуманіст, який прагнув допомогти закоханим.
  6. Вороги Капулетті.
  7. Кому належать слова: «Сумніших оповідей не знайдете, ніж про любов Ромео і Джульєтти»?
  8. Почуття, яке перемогло смерть (У виділених клітинках)

                                  Сцена 4

Зачитування улюблених висловів з трагедії.

 Сцена 5

Головоломка

Прочитайте вислів, зашифрований у «серці». Кому з героїв він належить ?

Screenshot_10

…Б Д Л А І Ю Г Л Б А О О Т М В А… («Любов багата ділом…» Джульєтта)

Творча робота «Любов багата ділом…» (В. Шекспір)

ІІІ.  Дія 2  Оцінювання.

ІУ.  Дія 3. Домашнє завдання

– Підготувати повідомлення. «Іспанія ХУ – ХІУст.»

– Читати «Дон Кіхот» Сервантеса.

 

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 оцінка. Рейтинг публікації: 5 з 5)
387

А що ви думаєте про цю публікацію? Чи була вона для вас корисною?

Авторизуватись з допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

2 коментарів

  1. Про кохання писали,мабуть,усі письменники та поети.Але наскільки різними є люди,настільки різним постає це почуття у художніх творах.Безсмертний В.Шекспір створив власну трагедію кохання,яка захоплює вже багато поколінь і нікого не залишає байдужим.Цикл уроків оптимально продуманий та ідеально спланований.Собі на замітку:заочна екскурсія Вероною.Дякую

  2. Зоя Володимирівна, з задоволенням ознайомилася з пропонованим циклом уроків із зарубіжної літератури. Конспекти уроків змістово та докладно описані. Вчитель вдало використовує прийоми інтерактивної технології, що сприяє розвитку критичного мислення, інтересу до навчання. Натхнення!